پرسشنامه رایگان دلزدگی زناشویی

تاریخ انتشار : 18 آوریل 2016

banner-questionnaire

پرسشنامه دلزدگی زناشویی

چکیده

طلاق عاطفی، نماد وجود مشکل در روابط زناشویی است که منجر به اختلال در کارکردهای روانی، جسمی، عاطفی و کلامی می‌شود.

هدف. هدف از این مطالعه، بررسی اثربخشی واقعیت‌درمانی گروهی بر کاهش طلاق عاطفی و پیامدهای روان‌شناختی آن بود. مطالعة اول به بررسی رابطة طلاق عاطفی، آسیب‌های روان‌شناختی (افسردگی، اضطراب و تنیدگی) و دلزدگی زناشویی و مطالعة دوم به اثربخشی واقعیت‌درمانی گروهی بر کاهش طلاق عاطفی و پیامدهای روان‌شناختی آن پرداخت.

روش. مطالعة اول از نوع توصیفی‌همبستگی و مطالعة دوم از نوع شبه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. نمونه در مطالعة اول، 75 نفر از افراد متأهل و در مطالعة دوم، 24 نفر از زنان متأهل شاغل در مرکز بهداشت شهر مشهد بود که به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه، 12 نفر) جایگزین شدند. مداخله در قالب هشت جلسة دو ساعتی به‌صورت دوبار در هفته اجرا شد. ابزارهای هر دو مطالعه، مقیاس طلاق عاطفی (EDM)، آسیب روان‌شناختی (DASS-21) و دلزدگی زناشویی (CBM) بود.

یافته‌ها. در مطالعة اول، از آزمون همبستگی پیرسون و در مطالعة دوم از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج مطالعة اول نشان داد بین طلاق عاطفی و پیامدهای روان­شناختی آن رابطه مثبت معناداری وجود دارد(بالای 60%). و علاوه بر این، بین طول مدت ازدواج و متغیرهای طلاق عاطفی، پیامدهای روان­شناختی (افسردگی و اضطراب ) و دلزدگی رابطه معناداری یافت نشد، تنها در مورد استرس این رابطه معنادار بود. در مطالعة دوم، گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش معناداری را در طلاق عاطفی و پیامدهای روان­شناختی نشان داد.

خصوصیات این پرسشنامه

 نوع فایلتعریف مفهومی و عملیاتی: دارد

نوع فایل نوع فایل: pdf

پایایی تعداد صفحات: 3

منبع منبع: دارد

تفسیر و توضیحاتتفسیر و نمره گذاری: دارد

دانلود مستقیم و رایگان پرسشنامه دلزدگی زناشویی

نظرات