پرسشنامه رایگان بررسی عناصر و ویژگی های مطرح در طراحی فهرست پیوسته کودکان

تاریخ انتشار : 26 دسامبر 2015

banner-questionnaire

پرسشنامه بررسی عناصر و ویژگی های مطرح در طراحی فهرست پیوسته کودکان

مقدمه/هدف: کودکان نیازهای اطلاعاتی گسترده ای دارند و بنابراین باید توانایی دسترسی به اطلاعات را به دست آورند. برای نمونه آنها باید از نظام های بازیابی اطلاعات از جمله فهرست های پیوسته، که دسترسی به اطلاعات کتاب ها را امکان پذیر می سازند، بتوانند استفاده کنند. از طرفی کودکان در مقایسه با بزرگسالان محدودیت هایی دارند که در هرگونه طراحی وب سایت، فهرست پیوسته، پورتال و… برای آنها باید به این محدودیت ها توجه داشت. این پژوهش دو هدف کلی را دنبال می کند. اولین هدف، شناسایی عناصر و ویژگی های مطرح در طراحی فهرست پیوسته کودکان با در نظر گرفتن ویژگی های کودکان است. هدف بعدی این تحقیق، طراحی و توسعه یک فهرست پیوسته نمونه بر پایه عناصر و ویژگی ها شناسایی شده در مورد كودكان و فهرست هاي مناسب آنان با سنجش کارایی آن بر اساس دیدگاه های گروهی از کودکان و نيز مشاهده رفتار آنها در استفاده از فهرست می باشد.

روش شناسی: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است که با استفاده از روش پیمایشی و از رویکرد ترکیبی انجام پذیرفته است. جامعه آن از میان کودکان 9 تا 11 ساله انتخاب شد. برای تجزیه و تحلیل داده های کمی از آمار توصیفی و داده های کیفی از تحلیل محتوا استفاده گردید.

 

یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد ویژگی های فهرست های رایانه ای کودکان( نمادهای تصویری، رنگ و تقسیم بندی صفحه ها) به استفاده از فهرست توسط کودکان کمک می کند. یافته ها همچنین نشان داد کودکان بیشتر از شیوه جستجوی مروری موضوعی برای جستجوی فهرست رایانه ای استفاده می کنند. یافته های دیگر نشان داد رفتار اطلاع یابی کودکان در استفاده از فهرست به میزان قابل ملاحظه ای واکنشی می باشد. همچنین این پژوهش سیاهه ای از ویژگی ها و عناصر فهرست های پیوسته کودکان ارائه می دهد

 

خصوصیات این پرسشنامه

 نوع فایلتعریف مفهومی و عملیاتی: دارد

نوع فایل نوع فایل: pdf

پایایی تعداد صفحات: 2

منبع منبع: دارد

تفسیر و توضیحاتتفسیر و نمره گذاری: دارد

دانلود مستقیم و رایگان پرسشنامه بررسی عناصر و ویژگی های مطرح در طراحی فهرست پیوسته کودکان

 

نظرات