پرسشنامه رایگان همخوانی میان درس ها و سرفصل های رشته کتابداری با دانش و مهارت ها و وظایف حرفه ای مسئول بخش سازماندهی منابع (فهرست نویسی، رده بندی و آماده سازی)

تاریخ انتشار : 27 ژانویه 2016

banner-questionnaire

پرسشنامه همخوانی میان درس ها و سرفصل های رشته کتابداری با دانش و مهارت ها و وظایف حرفه ای مسئول بخش سازماندهی منابع (فهرست نویسی، رده بندی و آماده سازی)

پژوهش حاضر به منظور بررسی دیدگاه مسئولان بخش های مختلف کتابخانه های مرکزی دانشگاه های تحت پوشش وزارت علوم در مورد وظایف، دانش و مهارت های مورد انتظار آنها انجام گرفت. جامعه این پژوهش را که به پژوهش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه انجام گرفت 245 نفر تشکیل می دهد. به منظور پاسخ به سوال های پژوهش از آزمون Anova و آزمون t استفاده شد و نتایج زیر بدست آمد: مهمترین ” وظایف عمومی” مسئولان بخش ها به ترتیب اولویت، تدوین ، بازنگری و اصلاح دستورالعمل های کاری ، نظارت بر فرایند کارها، برگزاری دوره های آموزشی ، تشویق همکاران بخش به شرکت در سمینارها، و برگزاری جلسه های دوره ای می باشد. مهمترین ” شرایط عمومی احراز” مسئولیت های بخش ها، توانایي مدیریت و سرپرستی، توانایي برقراری ارتباط، توانای کار با نظام رایانه ای کتابخانه، توانایي کار در شرایط بحرانی، و توانایي بکارگیری یا استفاده از خلاقیت می باشد. توانایي کار با نظام رایانه ای کتابخانه، توانایي کار در شرایط بحرانی، و توانایي بکارگیری یا استفاده از خلاقیت می باشد. 2. مهمترین ” وظیفه تخصصی” هر یک از مسئولان در بخش های مختلف بدین ترتیب بوده است: نظارت بر مراحل سفارش مواد مورد نیاز(بخش فراهم آوری)، دانش و توانايی در فهرست نویسی توصیفی و تحلیلی انواع منابع اطلاعاتی ( بخش سازماندهی)، مهارت در برقراری ارتباط با مراجعان و همکاران ( بخش مرجع)، مهارت کار با نرم افزار ادواری ها (بخش نشریات)، و تسلط بر مقررات امانت دهی و بازپس گیری مواد کتابخانه ( بخش امانت). 3. در مورد تفاوت دیدگاه مسئولان دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد در مورد ” وظایف عمومی” و ” شرایط عمومی احراز مسئولیت ها”، نتایج نشان داد که بین نظرات دو گروه در مورد وظایف عمومی اختلاف معناداری وجود دارد. در حالی که بین نظر دو گروه در مورد شرایط عمومی احراز مسئولیت ها تفاوت معناداری مشاهده نشد. 4. در مورد میزان تناسب برنامه های آموزشی با شرایط عمومی احراز مسئولیت ها، تنها” دانش و توانایي کاربرد ابزارهای کتابشناختی منابع” از موقعیت به نسبت خوبی برخوردار بودند. در مورد شرایط تخصصی احراز مسئولیت ها، یافته ها نشان داد که برنامه های درسی کمترین همخوانی را با قابلیت های مرتبط با نظام رایانه ای و سفارش از طریق اینترنت ( در بخش فراهم آوری)، دانش استفاده از فهرست های رایانه ای و فرمت های مارک ( در بخش سازماندهی)، توانايی طراحی و یا کمک به طراحی پایگاه های اطلاعاتی ( در بخش مرجع)، ارائه خدمات اشتراکی و کار با نرم افزار بخش نشریات ( در بخش نشریات ادواری) و سرانجام توانایي و دانش استفاده از نرم افزار رایانه ای کتابخانه ( در بخش مرجع) دارا بوده است. در انتها نیز پیشنهادهایي برای بهره گیری از روش بکار رفته در این پژوهش و شناسایي وظایف، دانش، و توانایي های دیگر قشرهای کتابداران و نیز بازنگری برنامه های آموزشی جهت آماده نمودن کتابداران برای کار در محیط جدید ارائه شده است. کلیدواژه ها: وظایف، دانش، مهارت ها، کتابخانه های دانشگاهی، مسئولان بخش ها، برنامه های آموزشی کتابداری.

 

 

نظرات