پرسشنامه رایگان مقیاس عواطف مثبت و منفی (پس از القای هیجانی)

تاریخ انتشار : 25 ژانویه 2016

banner-questionnaire

پرسشنامه مقیاس عواطف مثبت و منفی (پس از القای هیجانی)

هدف: نظام‌هاي بازيابي اطلاعات بايد به گونه­اي طراحي شوند که مبتني بر ويژگي­هاي جسمي و رواني جستجوگران بوده و رضايت، کاربرپسندي و تعامل بيشتري را براي کاربران و طراحان نظام به دنبال داشته باشند. از اين رو، پژوهش حاضر با هدف شناسايي هيجان­هاي کاربران در مراحل مختلف بازيابي اطلاعات، بر مبناي مدل بازيابي اطلاعات در محيط وب و همچنين، شناخت هيجان­هاي فرعي کاربران پس از اتمام جستجو، بر اساس مدل انتساب هيجان­هاي وينر انجام شد.

روش­شناسي: از نظر روش­شناسي، پژوهش حاضر آزمايشي و از نظر نوع کاربردي است. جامعه آماري اين پژوهش را کليه دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه بين المللي امام رضا (ع) در مقطع کارشناسي ارشد رشته­هاي علوم انساني، تشکيل مي­دادند. نمونه آماري جامعه پژوهش، شامل 72 دانشجو بود که در 3 گروه مورد آزمون قرار گرفتند: 30 نفر گروه اصلي آزمون و دو گروه 21 نفره به عنوان گروه­هاي القاي هيجاني مثبت و منفي. حجم نمونه با استفاده از نرم افزار G*Power و بر اساس روش نمونه­گيري تصادفي طبقه­اي، تعيين شد. گردآوري داده­ها با استــفاده از: پرسشــنامه ويژگي­هاي جمعيت­شناختي و سابقه کار با اينترنت، پرسشنامه­ي سبک­هاي اسنادي، پرسشنامه­ي پس از جستجو، پرسشنامه موفقيت / شکست در بازيابي اطلاعات، فايل­هاي ثبت رخداد (تحليل گزارش داد و گرفت)، مقياس عواطف مثبت و منفي (PANAS)، پايگاه تصاوير عاطفي ژنو (GAPED) و تصاوير ضبط شده از چهره کاربران، صورت گرفت.

يافته­هاي پژوهش: يافته­هاي پژوهش نشان داد که: 1- انطباق داده­هاي گردآوري شده بر اساس مدل بازيابي اطلاعات در وب چو، دتلور و ترنبال (2000) نشان داد که در مرحله­ي جستجوي آغازين، هيجان ترس و در مرحله پيونديابي، هيجان­هاي منفي در مجموع  با 3/49% بيشترين ميزان فراواني را داشتند. همچنين در دو مرحله­ي مرور و تمايز، هيجان شادي بيش از ساير هيجان­ها مشاهده شدند. 2- بين هيجان­هاي مختلف کاربران در مراحل چهارگانه­ي بازيابي اطلاعات، رابطه معناداري مشاهده شد. 3- اسناد موفقيت­ها و شکست­ها به علت­هاي دروني در بين هر سه گروه مورد آزمون، بيشترين سهم را به خود اختصاص داد که بر اساس نظريه­ي وينر، اين اسناد در موفقيت، هيجان فرعي غرور و در شکست، دو هيجان فرعي گناه و شرمساري را به دنبال داشت. همچنين، آزمودني­ها، عامل تلاش را اصلي­ترين علت موفقيت خود در بازيابي اطلاعات مي­دانستند که اين انتساب، هيجان فرعـــي امـــيد را براي اين افراد در پي داشـــت. 4- بررسي هيجان­هاي کاربران در جستجوهاي انجام شده نيز نشان داد که در جستجوي ساده، هيجان شادي بيشترين و هيجان تنفر، کمترين هيجان بروز داده شده توسط آزمودني­ها و در جستجوي دشوار نيز هيجان­هاي غم و عصبانيت به ترتيب بيشترين و هيجان تنفر، کمترين هيجاني بود که توسط آنان بــروز داده شد. در مجــموع هيجان­هاي منفي (ترس، عصبانيت، غم و تنفر) در جستجوي دشوار بيشتر از جستجوي ساده بود و بين سطح دشواري وظايف جستجــو و نوع هيجان­هاي کاربران رابطه معنا اري وجود داشت. 5- بين دو گروه آزمودني­ با القاي هيجاني مثبت و منفي، تفاوت معناداري بين عملکرد آنان در جستجوي ساده وجود نداشت، اما در جستجوي دشوار، اين تفاوت معنادار بود. 6- بررسي ميانگين رضايت کلي آزمودني­هاي دو گروه مثبت و منفي نشان داد که ميانگين رضايت گروه مثبت، هم در جستجوي ساده و هم در جستجوي دشوار نسبت به گروه منفي، اندکي بيشـــتر بود، اما اين تفاوت معنادار نبود. 7- آزمودني­هاي داراي سبک اسناد دروني، نسبت به آزمودني­هاي سبک اسناد بيروني، داراي رضايتمندي بيشتري بودند. همچنين، آزمودني­هايي که در بازيابي اطلاعات، موفقيت خود را به توانايي خويش نســـبت داده­ بودند، نسبت به افرادي که انتساب­هاي ديگري داشتند، داراي ميزان رضايت بيشتري بودند. 8- آخرين يافته پژوهش نيز نشان داد که بين الگوي کلي انتساب هيجان­هاي کاربران و الگوي انتساب هيجان­هاي آنان در بازيابي اطلاعات، در جستجوي ســاده رابطه­اي معناداري وجود ندارد، اما اين رابطه در جستجوي دشوار و مجموع دو جستجو، رابطه وجود دارد.

نتايج: نتايج نشان مي­دهند که نظـام­هاي بازيابي اطلاعات و يا واسط­هاي اطلاعاتي (همانند کتابداران) بايد بتوانــند با کم­رنگ کردن و يا از بين­بردن ضعف­هاي کاربران در بازيابي اطلاعات و فراهم­نمودن تهميداتي همانند: راهنماها، اصطلاحنامه­ها، شيوه­نامه­ها و دستورالعمل­هاي جستجو، زمينه­ي ارتـقاي توانمند­هاي کاربران در بازيابي اطلاعات و در نتيجه افزايش رضايتمندي کاربران را فراهم نمايند تا آنان موفقيت خود را مديون توانايي­هاي خويش که عاملي دروني و پايدار است، بدانند تا بدين وسيله خودکارآمدي و عزت نفس آنان افزايش يابد.

خصوصیات این پرسشنامه

 نوع فایلتعریف مفهومی و عملیاتی: دارد

نوع فایل نوع فایل: pdf

پایایی تعداد صفحات: 2

منبع منبع: دارد

تفسیر و توضیحاتتفسیر و نمره گذاری: دارد

دانلود مستقیم و رایگان پرسشنامه مقیاس عواطف مثبت و منفی (پس از القای هیجانی)

نظرات